Informeer jezelf met de kenteken check
Sta je op het punt een tweede hands auto te kopen? Wees dan slim en ga als allereerste dat kenteken natrekken. Kenteken informatie vraag je op door te checken op een kenteken. De gegevens die je daarmee krijgt komen uit de database van de RDW. Dat kan jou en hoop vertellen over de betreffende auto. Waarschijnlijk meer dan dat de verkoper zal kunnen vertellen. In dit artikel aandacht voor alles wat de RDW over een auto weet en wat jij hiermee kunt.
Wat weet de RDW allemaal?
Nou, een hele hoop. Om te starten weet de RDW de dagwaarde van de auto. Die waarde wordt bepaalt aan de hand van de volgende factoren: het aantal gereden kilometers, de leeftijd, de staat van onderhoud en eventuele accessoires die aan de auto zijn toegevoegd zoals een alarm. Als de dagwaarde van een auto laag is kan dat betekenen dat de auto in een niet zo goede conditie is.
Kijk naar het schadeverleden
Het kan bijvoorbeeld zijn dat de auto mankementen vertoond of dat er al flink wat slijtage is opgetreden. Het RDW biedt je ook hier informatie over. Hier vind je namelijk ook informatie over de historie en een eventueel schadeverleden. Zo’n schadecheck kan jou vertellen of je misschien met een kapotte auto te maken hebt, die is opgelapt door de verkoper. In dat geval kun je ervan uit gaan dat je aankoop binnen de kortste keren kapot zal gaan. Meer weten over het schadeverleden natrekken, lees dan ons artikel “Hoe kun je het schadeverleden van een auto natrekken“.
Ook moet je de tellerstand controleren
Bij de RDW check je meteen wat de tellerstand van de auto is en of die wel of niet bekend staat als “logisch”. Is de stand niet logisch, dan betekent het dat de vorige eigenaar waarschijnlijk met de stand heeft geknoeid. Als de auto een NAP certificaat heeft, kun je er juist vanuit gaan dat de stand klopt en dat er niets raars mee is gedaan.
Hoe je de km stand kunt natrekken? Gewoon door het kenteken van de auto op de website van de RDW in te voeren. Vroeger deed je dat via de website van de Nationale Autopas, maar tegenwoordig ontvang je alle besproken informatie in één klap bij de RDW. Handig, want dat scheelt niet alleen een handeling maar zorgt er ook voor dat er meer tellerstanden worden geregistreerd. Toen de NAP de tellerstanden bijhield waren autobedrijven het niet verplicht. Tegenwoordig, nu de RDW deze database beheert moet elk bij de RDW aangesloten bedrijf de tellerstanden invoeren. Dit levert veel meer informatie op, hierdoor wordt het steeds moeilijker voor autohandelaren om tellerstanden onopgemerkt terug te draaien.
Hoe kom je achter het verleden van de auto?
Het RDW biedt je ook inzicht in het aantal voorgaande eigenaren van de auto. Wanneer een auto meerdere eigenaren heeft gehad, kan dat betekenen dat de auto ook al een hoop te verduren heeft gehad. Wellicht heeft één van die eigenaren er wel als een gek mee gereden. Hoe meer eigenaren, hoe minder volledig de informatie is die je zult ontvangen van de verkoper. Het RDW verschaft geen persoonsgegevens, dus wat voor eigenaren het precies zijn geweest zal je nooit weten. Het enige dat je kunt doen is dus rekening houden met de feiten die je worden gepresenteerd.
Een hoge dagwaarde kan juist een goede deal betekenen
Blijkt de auto een vrij hoge dagwaarde te hebben, dan kan dat vervelend zijn voor je portemonnee, maar het kan toch een goede deal betekenen. Hoe hoger de waarde, hoe hoger de kwaliteit immers zal zijn. Koop je een auto met een hoge dagwaarde voor een lage prijs, dan heb je wellicht een flink goede deal gemaakt.
Door jezelf goed te informeren vergroot je in ieder geval de kans op een goede koop. Door het kenteken na te trekken voorkom je de kans op een miskoop en is een lang en plezierig gebruik van je auto binnen handbereik.