Kenteken RDW opzoeken en informatie
Kenteken RDW is een door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) ingesteld identificatiemiddel voor (motor)rijtuigen. Hierbij kun je denken aan onder andere auto’s, motoren, brommers, vrachtwagens, campers, aanhangers en caravans. Het kenteken RDW nummerplaat bestaat uit een combinatie van cijfers en letters, onderverdeeld in drie delen waarbij het streepje (-) de delen onderscheid. De totaalsom van de letters en cijfers is acht. De verdeling en verhouding van letters en cijfers kan, afhankelijk van het bouwjaar, wel verschillen. Het RDW kenteken is in Nederland verbonden aan een voertuig, in andere landen is het nummerbord verbonden aan een persoon. Wanneer een auto van eigenaar verwisseld zal het kenteken worden overgeschreven, zal het aantal voorgaande eigenaren toenemen en zal de datum laatst vrijgegeven kenteken opnieuw gesteld worden.
Raakt een kentekenplaat verloren dan kun je bij de RDW een nieuwe RDW kentekenplaat aanvragen. Omdat het mogelijk is dat een nummerplaat bij vermissing gebruikt kan worden door derden wordt het nieuwe kenteken RDW iets anders. De getallen en cijferreeks blijft gelijk alleen zal er een cijfertje boven het streepje (-) komen te staan. Hiermee kan de overheid onderscheid maken tussen origineel en vermist. Rijdt iemand anders dan met een gestolen kentekenplaat dan krijgt u die boete in ieder geval niet. Dit noemen ze een duplicaatcode en deze wordt ook op de kentekencard vermeld.
De Rijksdienst voor het Wegverkeer is al lange tijd bezig met het verstrekken van nummerplaten. De ouderwetse blauwe platen zien we nog enkel op oldtimers terug. De meest gebruikte kentekenplaat is geel van kleur, omringt met een zwart randje en een hoekje met daarin het symbool van de Europese Unie en Nederland er in. De cijfers en letters die het kenteken een identificatiemiddel maken zijn zwart afgebeeld op de gele nummerplaat. Een kenteken RDW moet goedgekeurd zijn en is voorzien van een echtheidskenmerk. Als voertuigbezitter ben je verplicht een RDW kenteken te voeren, voertuigen met meer dan drie wielen moet het nummerbord op zowel de voorkant als achterkant zitten. Bij motoren en bromfietsen hoeft het kenteken van de RDW alleen op de achterzijde te zitten. Voor elk voertuig geld dat het kenteken altijd goed zichtbaar moet zijn en de nummerplaat aan de achterzijde verlicht moet zijn. Er is tevens een RDW kenteken voor motoren met zijspan, dit is een motorplaat maar dan vierkant.
Kenteken RDW voor aanhangers
Voor auto’s is het kenteken RDW kenmerk dat ze geel zijn, zwart kader hebben en een blauw hoekje met het EU en NL symbool erin. Dit kenteken zit op ieder motorrijtuig. Aanhangers dienen ook voorzien te zijn van een kenteken, hiervoor dien je een witte nummerplaat aan te vragen. Dit kenteken is gelijk aan die van je auto alleen is wit. Wil je met een fietsendrager, aanhanger of caravan gaan rijden dan raad ik je aan direct een witte plaat te bestellen bij de RDW. Het is namelijk zo dat je verplicht een witte plaat moet hebben wil je met een van deze aanhangsels mogen rijden.
Bijzondere RDW nummerplaten
In aanvulling op de standaard nummerplaten van de RDW zijn er ook een aantal bijzondere gevallen. Zoals eerder genoemd hebben oldtimers een blauwe nummerplaat. Deze is donkerblauw en de letters en cijfers zijn hierop in het wit weergegeven. De combinatie is altijd 2 letters en 2 x 2 cijfers in verschillende opstellingen onderscheiden door het welbekende streepje (-). Voor autobedrijven is er een speciale groene plaat. Dit is een kentekenplaat waarmee een bedrijf een verzekering en wegendekking heeft voor diverse voertuigen op een RDW kentekenplaat. Het autobedrijf kan een voertuig vrijwaren, normaal gesproken mag het voertuig niet op de weg staan laat staan bereden worden. Voor garagebedrijven is daarop een uitzondering gemaakt. Deze kunnen het voertuig vrijwaren en wel meegeven voor een proefrit met een groene nummerplaat. Ook wanneer ze een voertuig inkopen en/of willen verplaatsen. De groene plaat heeft witte of zwarte cijfers/letters in vergelijkbare combinatie aan die van een normale gele plaat.
Naast witte en groene kenteken RDW geregistreerde platen kun je motorrijtuigen ook identificeren aan het begincijfer van het nummerbord. Bij deze een opsomming; AA = koningshuis, B = bedrijfsmatig geregistreerde auto, C = diplomaat, K = defensie / militair voertuig, M = motoren, O = Oplegger van vrachtwagen, V = bedrijfsvoertuig lichter dan 3500 kg, W = Aanhangwagen.
Combinatie mogelijkheden kenteken RDW
De diversiteit aan kenteken RDW combinaties is gigantisch uitgelopen. Het eerste RDW kenteken werd in 1951 te naam gesteld. Vanaf dat moment was te bepalen van welk bouwjaar de auto was. Het allereerst afgegeven kenteken was nd-00-01. Al snel kwam men erachter dat er zoveel mogelijke combinaties nodig waren dat ze binnen 15 jaar met een nieuwe kenteken RDW combinatie reeks moesten beginnen. De
variatie in letter-cijfersamenstelling was eindig en zo kwam er de kleurverandering. Sinds 1978 zijn alle RDW nummerplaten geel. Lange tijd was er de combinatie van twee keer twee cijfers en twee letters, tot dat deze combinatiemogelijkheden in 2008 waren uitgeput. Toen ontstond die een letter / getal combinatiereeks waarbij ook drie aaneengesloten letters in het midden van de plaat mogelijk waren. De Rijksdienst voor het Wegverkeer moet dus blijven nadenken over nieuwe reeksen, want ook deze combinatiereeks zal ten einde lopen.
RDW kenteken aanvragen
Ben jij de eigenaar van het laatst uitgegeven kenteken dan ben je dus ook de eigenaar van het voertuig. Mocht je het kentekenbewijs of een nummerplaat kwijt zijn dan kun jij een online een nieuw RDW kenteken aanvragen. Dit kan namelijk alleen voor een kenteken RDW geregistreerd object wat op jouw eigen naam geregisterd staat. Je kunt online inloggen met je DigiD, advies is wel dat wanneer je je nieuwe kentekencard/nummerplaat binnen heb het oude materiaal te vernietigen. Zo voorkom je dat documenten mengen en j uiteindelijk een onvolledig dossier hebt. Online kun je ook zien of alle RDW voertuiggegevens correct geregistreerd staan. Voor overschrijving van een kenteken RDW heb je een kentekencard en een tenaamstellingscode nodig. Voorheen was die een papieren kentekenbewijs wat uit drie delen bestond, deze is in de meeste gevallen inmiddels vervangen door de kentekencard. De kentekencard dien je wanneer je op pad bent met je voertuig altijd bij je te hebben, even als de groene kaart die aantoont dat je voertuig minimaal WA verzekerd is. Hierop kun je ook in geval van schade melding maken. Meer kenteken informatie kun je opvragen met de kentekencheck RDW.
Kenteken bouwjaar opzoeken
Het kenteken bouwjaar opzoeken heeft vaak de interesse van mensen die van plan zijn een andere auto te kopen. De meeste mensen spiegelen vooruitgang aan het kopen van een nieuwere auto, daarna wordt pas gekeken naar de waarde of de kilometerstand. Je kunt niet alleen kenteken bouwjaar natrekken gebruiken voor nieuwe auto’s. Het is ook mogelijk een oud kenteken op te zoeken om zo na te trekken van welk bouwjaar het voertuig wat bij het oude kenteken hoort is. Meer over het opvragen van kentekengegevens in relatie tot het kopen van een tweedehands auto vind je in de onderstaande alinea.
Kenteken zoeken in RDW voertuigregister
Een rdw kenteken zoeken kan je veel inzicht geven in het verleden van een auto. Wanneer een auto ernstige schade heeft gehad kan de politie het RDW kenteken in beslag nemen. Vanaf dat moment heeft de auto een WOK status, dit betekent Wacht Op Keuren. De auto mag dan niet meer gebruikt worden tot de schade is hersteld. Je kunt je voorstellen dat je een dergelijke auto liever niet wilt kopen omdat deze nogal een opdonder heeft gehad. Je kunt erachter komen of een auto schade heeft gehad door kenteken opzoeken van de RDW. Hiermee kun je kenteken informatie over een voertuig opvragen. Je krijgt te zien of deze schade heeft gehad, je kunt wegenbelasting berekenen en weet of de kilometerstand klopt doordat je ook de Nationale Auto Pas krijgt aangeleverd bij een kenteken check.