Kenteken opzoeken voor auto informatie
Je kunt een kenteken opzoeken om zo informatie over een auto op te vragen. Het opzoeken van een kenteken is eenvoudig. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is een kentekennummer of chassisnummer. Chassisnummer wordt gebruikt voor buitenlandse of ingevoerde auto’s en het kenteken kan gebruikt worden voor alle op Nederlands kenteken geregistreerde voertuigen. Je kunt een kenteken opzoeken door het nummerbord in te vullen en op volgende te klikken. Je krijgt dan direct inzicht in alle RDW voertuiggegevens. Naast de standaard kenteken gebonden autogegevens is er ook de optie om extra informatie bij externe partijen op te vragen. Zo kun je voertuig informatie opvragen over het schadeverleden, de eigenarenhistorie, gedetailleerde autowaarde laten bepalen en checken of de kilometerstand klopt. Zoals je ziet kun je op een eenvoudige manier enorm veel over een auto te weten komen. Vraag is nu, wat doe je ermee en hoe bepaal je welke gegevens een risico voorspellen. Daarover vandaag meer.
Wat zijn de risicofactoren na kenteken opzoeken
Een kenteken opzoeken is gemakkelijk en resulteert in een uitgebreid kentekenrapport. In het kentekenrapport staat een duidelijk aankoopadviesrapport met een kleine toelichting. Zelf begrijpen wat risicofactoren zijn helpt bij het voorkomen van een miskoop. Hieronder een geep uit de risico indicaties:
- Schadeverleden – De kentekencheck toont aan dat de auto schade heeft gehad. Dat is een enorm risico. Je kan een schadeauto kopen maar dan moet je ervan op aan kunnen dat deze goed is hersteld door een professioneel schadeherstelbedrijf. Tevens dien je de aankoopprijs hierop aan te passen, want een ex schade auto is aanzienlijk minder waard dan eenzelfde auto zonder schadehistorie.
- Kilometerstand onlogisch – Een onlogische kilometerstand betekent onherroepelijk van de aankoop afzien. Geen verdere toelichting nodig, auto kopen met km fraude levert gegarandeerd problemen op.
- Import auto – Als een auto geïmporteerd is dan is de kans 40% dat de tellerstand is teruggedraaid. Echter werkt de NAP check niet internationaal en zal je voor een import auto een chassischeck moeten doen om de km stand te controleren. Toch is het niet altijd met zekerheid te zeggen of dat dan ook klopt. Een import auto betekent dus duidelijk een verhoogd risico om opgelicht te worden. Zelf een auto importeren kan wel een optie zijn.
- Eigenaren historie – Veel verschillende eigenaren is indicatie voor probleem auto. Gemiddeld is een auto 4 tot 7 jaar in bezit van iemand. Wisselt de auto elk jaar of binnen enkele maanden van eigenaar dan klopt er waarschijnlijk iets niet.
- Te hoge vraagprijs – Logisch, teveel betalen is nooit goed. Afdingen is de enige optie of anders van de aankoop af zien.
- Niet APK gekeurd – Auto moet een APK keuring hebben voor gebruik op Nederlandse weg. Iedere goede auto komt zo door een APK keuring heen. Is die van een auto verlopen en niet opnieuw gekeurd dan is er iets mis.
- WA verzekering – Auto moet verzekerd zijn, geeft de check aan dat de auto uit de verzekering is dan is er iets mis en moet je zeker geen proefrit gaan maken.
- Diefstal – Staat de auto als gestolen geregistreerd dan moet je de politie alarmeren.
Conclusie– Kenteken opzoeken is makkelijk, vervolgens de juiste auto kopen is nog een hele opgave. Succes!